مقالات

انواع دوربین مداربسته از نظر شکل ظاهری

انواع دوربین مداربسته ردفازمتر

انواع دوربین مداربسته از نظر شکل ظاهری

انواع دوربین مداربسته به دلیل تنوع بالا و وجود سازندگان متنوع شکل‌های مختلفی دارنداما در این مقاله سعی میکنیم رایج‌ترین مدل‌های دوربین را از نظر ظاهری معرفی می‌کنیم.

۱.دوربین‌‌های دام DOM(سقفی)

download

اگرچه نام این دوربین ها سقفی است اما در خیلی از پروژه‌ها از این مدل برای نصب روی دیوار هم استفاده می‌شود و با توجه با حالت کروی و جمع و جوری که دارند جزو پر مصرف‌ترین دوربین‌ها هستند.لنز بعضی از مدل های دوربین‌های دام امکان تنظیم فوکوس و بزرگنمایی محدود دارند که با نام وریفوکال(Varifocal) شناخته می‌شوند و مدلهایی لنز ثابت دارند به دوربین‌های ثابت(Fix) معروفند.

۲.دوربین‌های بولت bullet(دیواری)

download (1)

انواع دوربین مداربسته -از این دوربین ها برای مشاهده فواصل طولانی تر استفاده می‌شود و معمولا تنظیمات چرخش و گردش و زوم ندارند.

۳. دوربین های BOX یا C-Mount(صنعتی)

C-Mount-300x249

این دوربین ها امکان تعویض لنز را دارند بعنوان مثال در موارد خاص میتوان از لنزهای دارای زوم بیشتر بر روی این دوربین‌ها استفاده کرد و لنز را بدون تغییر دوربین عوض کرد.

شخصا خیلی تمایلی به استفاده از این دوربین‌ها ندارم و طبق تجربه شخصی در بیش از ۹۰ درصد موارد با استفاده از دوربین‌های مناسب بولت یا دام می‌توان مناطق مورد نیاز را پوشش داد.

۴. دوربین های ptz یا speed dom

images

انواع دوربین مداربسته : دوربین‌های ptz(Pan tilt Zoom) با نام‌های دیگری مثل دوربین‌های چرخشی و اسپید دام نیز شناخته می‌شوند.

این دوربین‌ها با داشتن موتور داخلی قابلیت کنترل، بزرگنمایی و چرخش در زوایای مختلف را دارند. مثل مدلهای قبلی نیستند که فقط یک زاویه خاص را پوشش دهند و توسط اوپراتور یا برنامه‌ای که به آن‌ها داده شده برای پوشش تصویر از امکان وسیع مناسب هستند.

یک دوربین ptz با برنامه منظم برای چرخش می‌تواند جایگزین چندین دوربین ثابت شود.

البته در امکانی به طور پیوسته از یک منطقه تصویر می‌خواهیم استفاده از این دوربین‌ها مناسب نیست چون در زمان چرخشی همیشه بخشی از منطقه تحت پوشش را زیر نظر ندارد.

انواع دوربین مداربسته ،دوربین‌های اسپید دام از نظر قیمت بسیار گران‌تر از دوربین‌های ساده هستند و در سیم‌کشی این دوربین ها معمولا باید دو رشته سیم جداگانه برای کنترل حرکت دوربین کشیده شود.

برای کنترل چرخش این دوربین ها هم میتوان از صفحه کلید استفاده کرد و هم جوی‌استیک مخصوص کنترل دوربین

lumens_vs_k20_compact_camera_controller_1156251

۵. دوربین‌های ۳۶۰ درجه(panaroma)

cctv-360-degree-camera-jas130-f01a-33398612607

این دوربین‌ها در صورت نصب صحیح هیچ نقطه کوری ندارند و با نصب در مرکز یک مکان تصویر ۳۶۰ درجه و کامل از آن فضا را فراهم می‌کنند.

۶.دوربین‌های بندانگشتی(PinHole)

MC91AP36

این دوربین‌ها بخاطر سایز بسیار کوچکی که دارند در موارد جاسوسی یا مکان‌هایی که نخواهید دوربین خیلی در دید باشد مانند داخل ویترین یک مغازه کاربرد دارند.

۷. دوربین‌های فانتزی و بیسیم

اخیرا در بازار تنوع دوربین‌های فانتزی زیاد دیده می‌شود مثل دوربین‌هایی که به شکل لامپ هستند و جای سرپیچ بسته می‌شوند و از طریق وای‌فای Wifi به اینترنت متصلند تا تصاویر را ارسال کنند.

این دوربین ها اگرچه ظاهری اغوا کننده دارند ولی از نظر کیفیت در سطح خوبی نیستند.

author-avatar

درباره redfazmetradmin

سید محسن شرفی هستم. لیسانس مهندسی کامپیوتر دارم. و به موضوع سیستم‌های امنیتی و الکترونیک بسیار علاقمندم. امیدوارم با مطالبی که می‌نویسم به علاقمندان این حوزه کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید