مقالات

انواع مشتری در کسب و کار دوربین‌های مداربسته

انواع مشتری در کسب و کار دوربین‌های مداربسته

همه چیز به مشتری ختم می شود. قبل از شروع به فکر کردن در مورد طراحی و انتخاب اجزای مختلف یک سیستم مداربسته باید بدانید که با کدام نوع مشتری کار می‌کنید.نیازها، انتظارات و بودجه مشتریان را برای پروژه دوربین‌مداربسته بشناسید.

انواع مشتریان سیستم‌های دوربین مداربسته:

1. شرکت های بزرگ، دارای شخصیت حقوقی

شرکت های خصوصی مانند بانک‌ها، کارخانه‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها و غیره که فعالیت‌شان شامل تولید و آموزش، تجارت‌،‌ خدمات می‌شود.

طراحی یک پروژه دوربین‌مداربسته به این نوع مشتری‌ها معمولا شامل زمان و تعهد بیشتر است، چون برای گرفتن پروژه، اغلب اوقات شما با چندین شرکت دیگر رقابت می کنید که درست مثل شما در کار فروش و نصب سیستم های نظارت تصویری هستند.

یک مشتری شرکتی در بیشتر موارد حاضر است هزینه بیشتری انجام دهد و کیفیت بهتری داشته باشد.

این دسته تقریبا هیچ‌وقت کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنند و همیشه خواهان بهترین کیفیت ممکن در اجرا هستند.

صحبت کردن با افراد مناسب برای این نوع پروژه‌‌ها ضروری است، زیرا فرد تصمیم‌گیرنده نهایی، شخصی با موقعیت بالاتری در سلسله مراتب شرکت است، بنابراین مطمئن شوید فردی که با او صحبت می کنید، می تواند تصمیم گیری کند یا حداقل پیشنهاد شما را با رئیس خود به خوبی مطرح می‌کند.

کار دوربین‌های مداربسته

شکرت‌های حقوقی بزرگ مانند بانک‌‌ها، معمولا دوربین‌های مداربسته را برای شعبات مختلف یکجا خریداری می کنند، شخصا پروژه‌هایی را دیده‌ام که در آن یک بانک صدها دوربین و ضبط کننده(DVR) را در شعبه‌های مختلف یک شهر نصب کرده است.

انجام پروژه برای این گروه از مشتری اگرچه سود خوبی ایجاد می‌کند اما اغلب دردسرها و پیش‌نیازهایی هم دارد.

مثلا اگر قرار است با این مشتری‌ها کار کنید به احتمال زیاد باید خودتان هم یک شرکت ثبت‌شده و دارای شخصیت حقوقی باشید، فاکتورهای رسمی ارائه دهید و چون حجم کار زیاد است باید به شکل تیمی کار کنید.

2. اماکن تجاری متوسط و کوچک

این گروه از مشتری‌ها به اندازه گروه اول در هزینه کردن دست و دلباز نیستند، احتمالا در برخی مواقع به خاطر بالا نرفتن هزینه ها سطح کمتری از کیفیت را انتخاب کنند.

مثلا اگر یک کارخانه بزرگ حاضر باشد برای محیط حیاط کارخانه یک دوربین PTZ بسیار گران انتخاب کند یک کارگاه کوچک حاضر نیست چنین هزینه‌ای انجام دهد.

و در اینجا هنر شما به عنوان طراح پروژه این است که اولویت‌ بندی کنید.

مثلا ورودی‌ها یا جاهای حساس تر را با کیفیت بیشتری پوشش دهید و اماکن با اهمیت کمتر را با کیفیت پایین‌تر درنظر بگیرید.

کار دوربین‌های مداربسته

به تجربه دیده‌ام که این گروه در شرایطی که بحث نظارت و حفاظت از دارایی‌های با ارزش‌شان(مثل نظارت یک انبار پر از کالا یا ویترین یک طلا فروشی) در میان باشد به اندازه گروه اول حاضر به هزینه هستند.

زمان مذاکره به احتمال فراوان همان فردی که با او صحبت می‌کنید تصمیم گیرنده نهایی است و خیلی خوب است که درخت گیلاسش را پیدا کنیم!(اشاره به مقاله درخت گیلاس مشتری خود را پیدا کنید) تا در زمان بستن قرارداد، عدد آن را افزایش دهیم.

3. مشتری‌های مسکونی

این دسته مشتری های کوچک با بودجه محدودتری هستند که نیاز به یک سیستم دوربین مدار بسته در خانه (گاهی مغازه بسیار کوچک) خود دارند. برای این نوع از مشتریان اغلب اوقات با تصمیم گیرنده نهایی طرف هستید. مگر اینکه مدیر یک آپارتمان از طرف کل همسایه ها باشد که بازهم تفاوت زیادی ندارد و ساکنین دیگر کمتر در چنین شرایطی اعمال سلیقه می‌کنند و مدیر ساختمان نماینده همه است.

کار دوربین‌های مداربسته

این دسته از مشتریان به نسبت دو گروه قبلی حساسیت و وسواس بیشتری روی قیمت دارند. خیلی مواقع دیده‌ام توقعشان از دوربین مداربسته یک چیز فانتزی است. و فکر میکنند اگر سارق دوربین مداربسته را ببیند از سرقت منصرف می‌شود.

بیشتر اوقات دوست دارند دوربین‌ها از نظر اندازه بزرگ باشد و اصطلاحا به چشم بیاید مخصوصا دوربین‌هایی که بیرون ساختمان و در کوچه نصب می‌شود. به‌همین خاطر پیشنهاد می‌کنم برای محیط بیرون ساختمان این مشتری‌ها از دوربین‌های بولت بسیار بزرگ استفاده کنید.

کلا دوربین‌های بولت را نسبت به دام بیشتر دوست دارند!(در حالی که حرفه‌ای ها می‌دانند از نظر تصویر تفاوت چندانی ندارند)

این افراد معمولا راحت صحبت می‌کنندو می‌توانند بدون نیاز به مشورت با دیگر افراد یک تصمیم سریع بگیرند.

این نوع پروژه های دوربین مدار بسته اغلب دارای قیمت پایین هستند و مشتری انتظار ندارد دوربین های بیشتری را برای نظارت بر خانه یا دفتر خود داشته باشد.

فقط مراقب باشید یک راه حل ارزان قیمت پردردسر ارائه ندهید، زیرا ممکن است موجب پشتیبانی بیش از حد و یا نارضایتی مشتری شود.

4. ارگان‌های دولتی

بستن قرارداد با این گروه از مشتری‌ها خیلی شبیه به گروه اول است با این تفاوت که احتمالا خط قرمز‌های بیشتری وجود دارد و برای مسائل مالی هم دردسر‌های بیشتری خواهید داشت.

در اغلب موارد، برای فروش هر محصول یا خدمات به دولت، لازم است که در مناقصه عمومی با رقابت شدید مشارکت کنید. چرا که این پروژه ها معمولا از نظر حجم کار و اعداد و ارقام مالی بسیار بزرگ هستند.

author-avatar

درباره redfazmetradmin

سید محسن شرفی هستم. لیسانس مهندسی کامپیوتر دارم. و به موضوع سیستم‌های امنیتی و الکترونیک بسیار علاقمندم. امیدوارم با مطالبی که می‌نویسم به علاقمندان این حوزه کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید