مقالات

حل مشکل سیاه شدن سوژه در تصاویری با پس‌زمینه روشن

حل مشکل سیاه شدن سوژه در تصاویری با پس‌زمینه پرنور

حتما تا به حال با این مشکل روبرو شده‌اید که تصاویر دوربینی که نصب کردید تاریک است. البته اینجا منظور تاریکی کل تصویر نیست، تاریکی سوژه مورد نظر ما نسبت به فضای پشتش را مدنظر داریم.

این اتفاق بیشتر در مواقی رخ می‌دهد که مکان قرارگیری دوربین نسبت به فضایی که در حال تصویربرداری از آن است،نورکمتری داردمثلا روبروی دوربین یک در یا پنجره است ویا دربین را داخل پارکینگ نصب کرده‌ایم و باید از ماشین‌هایی که وارد می‌شوند تصویر بگیرد.

به زبان ساده حجم نوری که از پشت سوژه وارد لنز دوربین می‌شود بیشتر از میزانی است که به جلوی سوژه مورد نظر ما می‌تابد.

در این شرایط اصطلاحا رنج نوری تصاویر مقابل دوربین با هم در تضاد هستند. برای شرایط اینچنینی باید دوربین‌هایی خاصی با قابلیت WDR استفاده کنیم که این تضاد نور را اصلاح کنند.

WDR چیست؟

WDR مخفف Wide Dynamic Range است به‌طور خلاصه دوربین‌های دارای قابلیت WDR از دو سنسور مجزا تشکیل شده‌اند که یکی از آن‌ها نقاط پرنور و دیگری نقاط تاریک را با سرعت‌های مختلف تصویر برداری میکنند و پردازنده دوربین دو تصویر را باهم تلفیق می‌کنند تا تصویر مطلوب ساخته شود.

نحوه فعال کردن WDR در دوربین‌ها

برای فعال کردن این قابلیت باید از قسمت تنظیمات تصویر(Images) در DVR‌ها یا منوی OSD دوربین اقدام کنیم. چون در برند‌های مختلف ترتیب قرارگیری تنظیمات متفاوت است باید کمی حوصله به‌خرج دهید و واژه WDR را در قسمت تنظیمات تصویر پیدا کنید.

تفاوت WDR و DWDR چیست؟

در منو خیلی از دوربین‌ها بجای عبارت WDR واژه DWDRدیده می‌شود. آیا WDR و DWDR یکی هستند؟

همه دوربین‌ها امکان WDR را بهصورت سخت افزاری ندارند و این امکان را به صورتی نرم‌افزاری در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

DWDR هم مخفف Digital Wide Dynamic Range است.

DWDR هم تا حدودی تضاد نور را برطرف می‌کند اما کیفیت ترمیم تصویر در حالت سختافزاری به مراتب بالاتر است.

در تصویر بالا مقایسه بین حالته‌ای مختلف تصویر را میبینید که به ترتیب از سمت راست بدون WDR، تصویر وسطی با WDR روشن و تصویر دست چپ با DWDR است.

author-avatar

درباره redfazmetradmin

سید محسن شرفی هستم. لیسانس مهندسی کامپیوتر دارم. و به موضوع سیستم‌های امنیتی و الکترونیک بسیار علاقمندم. امیدوارم با مطالبی که می‌نویسم به علاقمندان این حوزه کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید